Boken 'Visual Literacy' undersøker hvordan lærere kan benytte visuelle elementer for å fremme læring hos alle studenter. Den gir et solid grunnlag i visuell litterasitet, definert som evnen til å lese, tenke og kommunisere med visuelt presentert informasjon. Forskning på studenters bruk av visuell informasjon viser at mange studenter mangler de nødvendige verktøyene for å anvende visuelle hjelpemidler effektivt. Denne boken orienterer lærere i konseptet visuell litterasitet og gir en dyp forståelse av visuelle uttrykk. Den diskuterer en rekke klasseromsprøvde strategier og aktiviteter tilpasset alle studenter, inkludert de som lærer et andrespråk, samt studenter med spesielle behov. Å utvikle ferdigheter innen visuell litterasitet bidrar til at studenter får en dypere forståelse av det visuelle, noe som igjen hjelper dem med å mestre lærestoffet. I boken lærer lærere hvordan de kan anvende en litteraturtriade bestående av lesing, tenkning og kommunikasjon for å støtte studentene i deres studie av visuelle elementer. Første steg i denne prosessen er å utforske det visuelle ved å lese det med fokus på både innhold og kontekst, inkludert vurdering av autentisiteten i det visuelle uttrykket.