Boken 'Visual Metaphors and Aesthetics' utfordrer den dominerende forståelsen av metaforer ved å tilby en ny definisjon: som en ontologisk og visuell konstruksjon som har sine røtter i eksterne visuelle former. Forfatteren Michalle Gal introducerer begrepet 'visualist', som setter fokus på vår tilknytning til former og hvordan vi opplever metaforer, fremfor bare å forstå dem konseptuelt. Dette er en viktig respons på den visuelle vendingen innen litteratur og medier, hvor det visuelle krever en dypere filosofisk analyse. Ved å rette blikket mot den eksterne visuelle verden, benytter Gal visuelle teorier for å gripe essensen av metaforer. Hun går utover de tradisjonelle konseptuelle og semantiske mekanismene for å omfavne teoriene til kunstnere som Arnheim og Gombrich, samt den nåværende utviklingen av ideer om det visuelle, materielle og kroppslige kognisjon. Ved å foreslå en analyse av visuelle metaforer i deres mest grunnleggende form, innfører hun en ny terminologi som omfatter ontologi, visualitet, komposisjon, affordance og konstruksjon.