Richard Fultons bok 'Warrior Generation 1865-1885' gir en ny forståelse av hvordan det var et institusjonelt press fra innflytelsesrike meningsledere i middelklassen for å militarisere gutter fra arbeiderklassen i Viktoriansk Storbritannia. I stedet for å skape den ønskede kulturelle militarismen, som ofte har blitt hevdet, mener Fulton at dette presset snarere bidro til en raskt voksende kultur av eventyrlyst og maskulinitet. Boken utfordrer denne utbredte antagelsen ved å nøye revidere mange av de ofte siterte referansene til militaristisk innflytelse på arbeiderklassens gutter, og vurderer dyptgående de faktiske effektane av disse påferdene på atferd og kulturelle praksiser blant denne generasjonen. Fulton undersøker flere temaer, blant annet hvordan militære budskap ble formidlet gjennom skolepensum (og hvordan de ble glorifisert i lærebøker for elever), til den heroiske fremstillingen av militæret og dets gjennomgripende tilstedeværelse i underholdningen og populærmediene for gutter fra arbeiderklassen.