Boken "What Readers Do" av Beth Driscoll kaster lys over de moderne lesernes rolle i det 21. århundre, med et spesielt fokus på hvordan lesere av engelskspråklig fiksjon interagerer med bokindustrien, digitale plattformer og hverandre. I en tid hvor bokklubber, bibliomemoarer og de populære plattformene Bookstagram og BookTok har fått stor betydning for mange, blir disse fellesskapsopplevelsene like viktige som ensomme leseopplevelser. Gjennom nesten to tiår med kvalitativ forskning om lesere og lesevaner, utforsker Driscoll hvordan lesing kan forstås gjennom tre hoveddimensjoner: estetisk atferd, moralsk atferd og egenomsorg. Hun viser hvordan lesere vever sammen private og sosiale handlinger, og samtidig både forsterker og utfordrer kapitalismens strukturer. Boken analyserer lesing som en post-digital praksis som kombinerer både trykte og digitale medier, samt on- og offline atferd. Driscoll presenterer også en metodologi for studiet av lesere som knytter sammen bokhistorie, litteraturstudier, sosiologi og aktør-nettverksteori. Med et argument for lesernes vitalitet, handlekraft og kreativitet gir denne boken en omfattende innsikt i den moderne leseopplevelsen.