I boken 'What's the Good of Education?' av Joseph Dunne belyses de negative konsekvensene av en overdreven fokusering på målbare resultater i utdanningssystemet. Dunne argumenterer for en tilnærming til utdanning som ivaretar den mellompersonlige dynamikken mellom læring og undervisning, og som også tar hensyn til utfordringene i det moderne samfunnet knyttet til barndom, medborgerskap, og den varierende prestisen ulike typer kunnskap får. Han understreker betydningen av at individer former en sammenhengende identitet gjennom hele livet. For å stille spørsmålet om hva som utgjør god utdanning, må man ifølge Dunne også ta opp den større problemstillingen omkring det gode liv for mennesket. Boken undersøker hvilke praksiser som best kan støtte individer i jakten på dette gode, og dette perspektivet blir videreutviklet i de avsluttende kapitlene, der han reflekterer over de utfordringene og tilfredsstillelsene som den åndelige dimensjonen i menneskelivet gir. Gjennom en serie sammenknyttede essays trekker Dunne på sin mangeårige erfaring innen lærerutdanning, beriket av lesning av klassisk gresk filosofi.