Denne boken argumenterer for viktigheten av å undervise filosofi i skolen. Forfatteren, Gatley, utvikler to originale argumenter for hvorfor filosofi bør være en del av utdanningen til alle studenter på et eller annet tidspunkt. Hun hevder at undervisning i filosofi er den beste måten å hjelpe studenter til å tenke klart ved hjelp av hverdagsbegreper som 'godhet', 'sannhet' og 'lykke'. Videre argumenterer hun for at filosofi gir studentene verktøyene de trenger for å forstå de ulike begrepssystemene som brukes i forskjellige fag. Gjennom en kombinasjon av disse to argumentene viser Gatley at filosofiens rolle er avgjørende for utdanningens oppgave, og at filosofi derfor bør inkluderes i skolepensumet. Boken bygger på arbeidet til anerkjente utdanningsfilosofer som Richard Stanley Peters, Harry Brighouse, Matthew Lipman, Mary Midgley og Martha Nussbaum, og tar for seg en rekke emner, inkludert Filosofi for Barn (P4C), utdanningsmål, religionsundervisning og utforming av læreplaner.