Boken "Women Art Dealers" samler interessante casestudier av gallerier drevet av kvinner fra 1940-tallet til 1980-tallet. Den representerer et betydelig brudd med den tradisjonelle kunsthistoriefortellingen, som ofte domineres av menn. Ved å fokusere på arbeidet til kvinnelige gallerister, blir vi bedre kjent med de som forutså den globale modellen for kunstmarkedet og jobbet for å fremme kunst på tvers av kontinenter, noe som bidro til utviklingen av et internasjonalt kunstmarked. I første del belyses kvinnenes rolle i promoteringen av moderne kunst etter andre verdenskrig, der de deltok i viktige undersøkelser omkring neo-avantgarden. Den andre delen tar for seg hvordan kvinnelige kunsthandlere bidro til etableringen av nye markeder, ved å styrke anerkjennelsen av kunstneriske sjangere som videokunst og fotografi, samtidig som de stod i front for utviklingen av samtidskunst. Avslutningsvis analyserer den tredje delen casestudier fra den sørlige europeiske kunstscenen, med et friskt blikk på flere lite forskede markeder i regionen, som Italia og Portugal. Hver kapittelstudie gir en grundig historiografisk oversikt.