I "Bob Dylan av Greil Marcus" vever forfatteren sammen individuelle stemninger og øyeblikk til en strålende fremstilling av de skiftende tidene. Boken tar til orde i Berkeley i 1968 og avsluttes med en refleksjon over Dylans opptreden ved Universitetet i Minnesota på valgkvelden i 2008. Mellom disse to hendelsene finner vi øyeblikk av euforisk oppdagelse: fra Marcus' tekster til omslaget av de legendariske Basement Tapes fra 1967 til hans utforskning av Dylans nytolkning av den amerikanske opplevelsen i albumet Time Out of Mind fra 1997. Boken inkluderer også avvisning, som da Marcus i Rolling Stone annonserte sitt leting etter svar i Dylans album Self Portrait – en anmeldelse som ofte refereres til som den mest berømte musikkritikken noensinne, og som begynte med spørsmålet, 'Hva er dette søppelet?' Denne kritikken førte til at han forlot magasinet i fem år. Marcus følger ikke bare Dylans innspillinger, men også hans opptredener, bøker, filmer og alle mulige veier der Bob Dylan har gjort seg gjeldende i vår kultur. Sammen utgjør de dusinvis av tekstene som er samlet her et portrett av hvordan Bob Dylan gjennom hele sin karriere har trekkt på og gjenskapt landskapet av amerikansk sang, med dens myter og refrenger, helter og skurker. Dette er resultatet av over førti års engasjement mellom en enestående kunstner og en særdeles skarp lytter.