I boken "Pedagogies of the Unknown" utforsker Lisa Nyberg hvordan vi kan forberede oss på en fremtid preget av usikkerhet. Med bakgrunn i menneskeskapte klimaendringer og den globale miljøkrisen, er det et presserende behov for å undersøke hvordan vi forholder oss til fremtiden i vår pedagogikk. Nyberg stiller spørsmål ved hvordan vi kan anticipere, forestille oss og forberede oss gjennom undervisning og studier. Kjerneelementet i forskningen hennes er undervisningspraksis i estetisk utdanning, som befinner seg i skjæringspunktet mellom studier, kreativt arbeid og institusjonen. Fra dette utgangspunktet har det utviklet seg en performativ praksis som trekker på elementer fra forelesningsperformanser og meditasjon, og som resulterer i en serie med guidede meditasjoner. Disse meditasjonene presenteres som kunstinstallasjoner, lydverk og aktiviteter i klasserommet. Gjennom de guidede meditasjonene tar Nyberg et eksperimentelt blikk på hvordan vi kan møte motsetningen ved å lære for fremtiden, ved å fokusere intenst på nåtiden. Samtidig stiller prosjektet spørsmål ved hvilke implikasjoner dette har for vår læring og våre metoder i en tid der fremtiden er mer usikker enn noen gang.