'Perspektiver på friluftslivets pædagogik' retter seg primært mot veiledere og studenter innen friluftsliv. Boken tar for seg de ulike problemene og utfordringene som kan oppstå i det pedagogiske arbeidet med friluftsliv. Den belyser både konkrete didaktisk-metodiske tilnærminger, samt mer teoretiske aspekter. Gjennom pedagogisk arbeid med friluftsliv reises viktige spørsmål, som kan åpne intellektuelle horisonter og inspirere til dypere selvrefleksjon. Hovedbudskapet i boken er at friluftsliv kan danne et fundament for en spørsmålsstillende og undrende livsholdning, samt styrke evnen til å knytte personlig erfaring til refleksjon og søken etter forståelse. I flere henseender bryter denne boken med tradisjonene i akademiske lærebøker, og den tilbyr en dybde som går utover den dominerende konkurransestatsdiskursen. 'Perspektiver på friluftslivets pædagogik' understreker menneskets rett til dannelse, som innebærer evnen til selvstendig handling, tenkning og refleksjon, som en essensiell del av det personlige utviklingsløpet.