«En måtte nok ha vært der» innleder med en dramatisk situasjon der hovedpersonen Tue blir kastet ut av leiligheten sin på Fredriksberg i København. Han får høre fra eieren at han har vært en byrde og en plage siden han flyttet inn, med klager om nattebråk, skrapete gulv og ødelagte kjøkkenhåndklær. Uten noen steder å dra, og med en voldelig far hjemme i Skive, ser Tue seg nødt til å pakke de få eiendelene han har og begynne å sove på jobben. I løpet av dagen forsøker han å selge avisabonnementer på gata, men med blandet suksess. På sin veg møtes han av Victoria, som også selger abonnementer, har en suksessfull arkitektmor og er i ferd med å søke på kunstskole. Hun tilbyr ham to dager på sofaen, noe Tue takker ja til, men han blir en gjest som er vanskelig å bli kvitt. Allikevel setter han stor pris på oppholdet i et hjem som er helt ulikt det han er vant til. Korsgaard presenterer en rå og humoristisk fremstilling av det å stå utenfor samfunnet og frykten for å bli avdekket. I sin karakteristiske brutale ærlighet belyser han temaer som rotløshet og jakten på et sted som kan føles som hjem. Thomas Korsgaard, ansett som en av Danmarks mest fremragende litterære talenter, ble hyllet av kritikere da trilogiens første bind ble utgitt på norsk i 2023, og boken klatret raskt til topps på bestselgerlistene, der den holdt seg i 32 uker. Med denne boken avslutter han trilogien om Tue, som startet med «Hvis det skulle komme et menneske» i 2017. For «En måtte nok ha vært der» ble han tildelt De gyldne laurbær, den danske bokhandlerprisen, i 2022. Totalt har bøkene i trilogien solgt over 320 000 eksemplarer i Danmark.