Denne boka presenterer en ny teori for musikalanalyse, skrevet av den prisbelønte forfatteren David A. Baker. Med omfattende analyser av verk fra Beethoven til moderne komposisjoner, gir denne teksten leseren en dypere forståelse av musikkens struktur og organisering. Teorien om musikalanalyse som introduceres, gir et verktøy for å utforske ulike aspekter som segmentering og assosiativ organisering innen et bredt spekter av repertoar, fra barokken til nåtiden, og med potensielle anvendelser innen jazz, populærmusikk og utenlandske musikkformer. I motsetning til en fast metodikk, gir teorien analytikere et presist språk og en bred, fleksibel konseptuell ramme. Dette muliggjør utviklingen av egne tolkninger og undersøkelser av spørsmål av interesse knyttet til enkeltstykker og passasjer. Teorien tar utgangspunkt i en grunnleggende distinksjon mellom tre domener av musikalsk opplevelse og den tilhørende diskursen: det soniske (psykoakustisk), det kontekstuelle (assosiativt, utløst av varierende grad av repetisjon) og det strukturelle (styrt av en spesifikk teori om musikalsk struktur eller syntaks).