Boka "Aesthetic Vision and German Romanticism" undersøker grensene mellom fagområder ved å kaste lys over tysk romantisk litteratur om visuell erfaring og samspillet mellom tekst og bilde i den romantiske epistemologien. Gjennom analyser av banebrytende forfattere og kunstnere som Tieck, Brentano, Eichendorff, samt malerne Caspar David Friedrich og Philipp Otto Runge, utforskes hvordan deres verk er et resultat av filosofiske argumenter fra de tyske idealistene. Disse tenkerne la stor vekt på å utforske den subjektive plassen i fantasien. Den romantiske tilnærmingen representerer en aktiv deltakelse i idealistiske diskurser, spesielt knyttet til Kants verk "Kritikk av den rene fornuft" og Fichtes "Vitenskapslære." Gjennom en modig og spekulativ lesning av Kant, avviste romantikerne den binære distinksjonen mellom den håndfaste ytre verden og det ubegripelige rommet i sinnets øye. Dette førte dem til å utvikle nye begreper for å forstå forskjellen mellom det 'indre' og 'ydre.' I denne konteksten oppfordrer Brad Prager til en ny vurdering av disse aspektene.