Denne boken avdekker den tsjekkiske komponisten Bedrich Smetana som en dynamisk skikkelse, hvis mytologi har blitt omskrevet gjentatte ganger for å tilpasse seg skiftende politiske perspektiver. Tolkningene av Smetana og musikken hans har forandret seg i takt med de politiske kontekstene som preget tidene de ble skrevet i. Forfatteren undersøker ikke bare Smetana selv, men også de akademikeren-politikerne som har tenkt ut og rekonstruert hans verk siden 1800-tallet. På 1870-tallet var Smetana med på å grunnlegge en betydelig nasjonalistisk organisasjon kalt Umelecká beseda ('Kunstnerisk samfunn'), der medlemmene utformet den tidligste forskningen om komponisten som en del av sine krav om politisk handling. I løpet av det stadig mer radikaliserte diskusjonen på 1900-tallet, kritiserte personer som den fremtidige kultur- og utdanningsministeren Zdenek Nejedlý Umelecká beseda for ikke å være tilstrekkelig nasjonalistiske, noe som førte til at de utviklet egne revisjonistiske historier om Smetana og hans verk. Kelly St. Pierre tar oss med på en grundig undersøkelse av disse temaene.