Boken 'Composers in the Middle Ages' tar for seg konseptet av 'komponisten' i middelalderen, og undersøker de enkeltpersoner og grupper som var involvert i skapelsen av middelaldermusikk. Det moderne synet på den individuelle komponisten er avgjørende i fremstillingen av vestlig musikk og representerer et viktig forskningsområde innen musikkhistoriografi. Imidlertid kan ikke denne tilnærmingen enkelt overføres til middelalderen, da den ikke fanger opp de komplekse kreative realitetene innen middelaldersk komposisjon og er i strid med bevisene fra eksisterende kilder og dokumentasjon. Denne samlingen, som er den første omfattende studien av emnet, stiller spørsmål ved og reviderer begrepet komponist for middelalderen gjennom fem tematiske deler: 'Historiografisk Kritikk', 'Tildelinger, Attribusjoner, Signaturer', 'Middelalderske Konstruksjoner av Autoritet og den Autorale Persona', 'Komponistverkstedet' og 'Komponister som Fellesskap'. Boken dekker en periode fra det 7. århundre til tidlig renessanse, og gir et dypdykk i de kollektive og individuelle aspektene av komposisjon som preget denne tiden.