Den femte utgaven av serien om middelalderskledning og tekstiler presenterer banebrytende ny forskning på området, med vekt på tverrfaglige tilnærminger. Denne årlige publikasjonen inkluderer flere artikler som utforsker forholdet mellom middelaldersk romantikk og tekstiler og klær. I voluminøse franske gotiske elfenbenssniderier, som illustrerer ridderromantikk, kan vi se detaljer fra den tidens moter. På den ene siden gir de narrative poesiene og de parisiske skatteregistrene kontrasterende bilder av middelalderske brodere. Også scener fra Tristan-legenden avslører hint om den opprinnelige utformingen av de tidligste kjente dekorative quilt-ene. Andre bidrag belyser kirkelige forsøk på å begrense overdådighet i sekulære kvinners klær, bruken av klesreferanser som signal om nært forestående konflikter i den islandske saga-litteraturen, utviklingen og mulige konstruksjoner av Tudor-periodens hodeplagg kjent som den franske hetten, samt hvordan Cesare Vecellio, i sitt sekstende århundres avhandling om kostymer, trakk på både eksisterende kunstverk og det venetianske motivet for å presentere historisk bekledning.