Denne boken, med 28 musikkeksempler, presenterer en innovativ tilnærming til analyse og tolkning av tyske sanger fra 1800-tallet, og gir nye perspektiver på Robert Schumanns Lieder og sangsykluser. Schumanns sanger regnes som noen av de mest rike og komplekse verkene i repertoaret, og har lenge vært gjenstand for spørsmål og diskusjoner blant forskere, utøvere og lyttere. I tillegg til et bredt spekter av metoder som har blitt benyttet for å forstå og tolke disse sangene, har et narratologisk perspektiv (studiet av narrativer) vært bemerkelsesverdig fraværende. Boken tar utgangspunkt i ideen om at fremføringen av en Lied er en narrativ handling, hvor sangeren og pianisten sammen fungerer som en forteller. Andrew Weavers banebrytende studie foreslår en omfattende teori om narratologi for den tyske romantiske Lied og sangsyklus, med Schumanns komplette sangkatalog som testcase. Teorien bygger på verkene til narratologen Mieke Bal og... [fortsettelse av beskrivelsen kan legges til her].