Boken 'Opposing Apartheid on Stage' gir en fascinerende fremstilling av en tverrkulturell jazzopera som vekket oppsikt i apartheidets Sør-Afrika og markerte et betydningsfullt vendepunkt i nasjonens kulturelle historie. I 1959 tok 'King Kong', en interracial jazzopera, landet med storm og ble en landsdekkende sensasjon. Forestillingene var alltid utsolgt, LP-en ble allment spilt og skuespillerne ble anerkjente kjendiser. Denne produksjonen, som inkluderte en afrikansk komponist, ensemble og orkester, men som hadde overveiende hvite regissører og produsenter, skilte seg markant fra enhver annen teateropplevelse i landets historie. Til tross for at den ble satt opp mer enn ti år etter innføringen av apartheid, mottok den interracial samarbeid bred anerkjennelse som forente Sør-Afrikas rasemessige, politiske, etniske og klasseskiller. 'King Kong' blir derfor betraktet som et avgjørende øyeblikk i historien om sørafrikansk teater og musikk, og fanget essensen av viktige strømninger i landets kulturelle utvikling. Tyler Flemings gripende fortelling avdekker.