En fascinerende beretning om en flerkulturell jazzopera som fikk apartheid-Sør-Afrika til å ryste, og som markerte et vendepunkt i nasjonens kulturelle historie. I 1959 feide "King Kong", en flerkulturell jazzopera, over Sør-Afrika og ble et fenomen på landsbasis. Forestillingene solgte ut, LP-platene ble masseprodusert og lyttet til, og skuespillerne oppnådde berømmelse som kjendiser. Med en afrikansk komponist, et mangfoldig ensemble og et orkester, men med i hovedsak hvite regissører og produsenter, fremsto denne flerkulturelle produksjonen som helt unik sammenlignet med andre teateropplevelser i landets historie. Til tross for at den ble satt opp mer enn ti år etter innføringen av apartheid, fikk det flerkulturelle samarbeidet stor anerkjennelse og bidro til å bygge bro over Sør-Afrikas rasemessige, politiske, etniske og klasseskiller. "King Kong" blir ansett som et skillepunkt i Sør-Afrikas teater- og musikkhistorie, og innkapsler sentrale strømninger i landets kulturhistorie. Tyler Flemings gripende fortelling gir et dyptgående innblikk.