Boken "The Chamber Cantatas of Antonio Vivaldi" gir en grundig gjennomgang av Vivaldis ufortjent nedprioriterte kammerkantater, og viser hvordan disse verkene kan sammenlignes med hans mer kjente komposisjoner. Vivaldi, kjent for sin omfattende produksjon, har skapt omtrent førti kammerkantater for solosang, som nå stadig vinner popularitet. Til tross for deres betydning, er disse kantatene sjelden diskutert i litteraturen, delvis på grunn av deres relativt beskjedne plass i hans samlede verk og den generelle akademiske tilbakeholdenheten overfor sjangeren. Boken utforsker grundig den litterære og musikalske konteksten for disse kantatene, deres forhold til komponistens biografi, samt kronologien for deres komposisjon og musikalske kvaliteter. Hver kantate blir diskutert individuelt, men forfatteren tar også for seg bredere aspekter knyttet til verkene samlet, som fremførelsespraksis, aktuelle henvisninger og konvensjoner i italiensk poesi. Selv om Vivaldis kantater ikke er like nyskapende som hans konserter og operaer, argumenterer forfatteren for at han har produsert flere mesterverk i sjangeren som står støtt blant hans beste komposisjoner.