I "Brand Flip" viser den anerkjente merkevareeksperten Marty Neumeier hvordan virksomheter kan ta steget fra en selskapstyrt fortid til en forbrukerdrevet fremtid. Boken gir leserne innsikt i hvordan man kan transformere merkevaren fra å tilby produkter til å tilby mening. Neumeier presenterer en rekke endringer som behövs å gjøre: fra å beskytte verdi til å skape verdi, fra kostnadsbasert prising til relasjonspriser, fra markedsegmenter til merkevaretriber, og fra kundetilfredshet til kundemakt. I løpet av de 13 årene siden han skrev "The Brand Gap", har sosiale mediers betydning bekreftet hans sentrale teori: "En merkevare er ikke hva du sier den er - det er hva de sier den er." Folk er ikke lenger bare forbrukere eller små segmenter i store datamengder. De kjøper ikke bare merkevarer; de entrer dem. De ønsker å ha innflytelse på hva som produseres og hvordan det leveres. De er villige til å bidra, ikke bare ved å promotere merkevaren til vennene sine, men også ved å dele innhold, gi innspill og til og med selge produkter eller tjenester. Kjernen i boken er konseptet om merkevareforpliktelse.