«Brand Gap» er en banebrytende bok som gir en helhetlig teori om merkevarebygging. Mens de fleste bøker om merkevare fokuserer enten på strategiske eller kreative tilnærminger, viser denne boka hvordan disse tilnærmingene kan forenes i søken etter å skape en «karismatisk merkevare» – en merkevare som kundene anser som uunnværlig i livene sine. Gjennom en underholdende leseropplevelse på kun to timer, gir Neumeier innsikt i: den nye definisjonen av merkevare, de fem essensielle disiplinene innen merkevarebygging, hvordan merkevarebygging forandrer konkurransedynamikken, de tre viktigste spørsmålene å stille om enhver merkevare, betydningen av samarbeid i merkevarebygging, hvordan design påvirker kundens opplevelse, hvordan man kan teste merkevarekoncepter raskt og kostnadseffektivt, samt viktigheten av å forvalte merkevarer innenfra. Bokas unike 220-ord merkelogg gir også en ekstra ressurs. Siden McLuhan’s «The Medium Is the Message» har det ikke kommet en bok som komprimerer så mange ideer på så få sider. Ved hjelp av visuell kommunikasjon tilpasset styremøter, presenterer Neumeier den første samlede teorien om merkevare.