I den tredje boken av sin populære trilogi om hvordan man oppretter og opprettholder kunstorganisasjoner, avslører Michael Kaiser den skjulte motoren som driver vedvarende suksess. Ifølge Kaiser forfølger vellykkede kunstorganisasjoner sterke programmatisk markedsføringskampanjer som stimulerer mennesker til å kjøpe billetter, melde seg på kurs og delta i organisasjonens programmer. I tillegg skaper de spennende aktiviteter som trekker folk til organisasjonen som helhet. Denne institusjonelle markedsføringen fremkaller en følelse av entusiasme som tiltrekker seg donorer, styremedlemmer og frivillige. Kaiser omtaler denne gruppen av eksterne støttespillere som 'familien'. Når denne skjulte motoren er i gang, opplever ansatte, styremedlemmer, publikum, kunstnere og donorer en følelse av trygghet for fremtiden. Ressurser reinvesteres i mer og bedre kunst, som deretter markedsføres aggressivt; som et resultat vokser 'familien' ytterligere og gir enda flere ressurser. Denne selvforsterkende syklusen ligger til grunn for aktivitetene til alle sunne kunstmiljøer.