I "Breaks in the Air" utforsker John Klaess hvordan rapmusikken fikk fotfeste på New York Citys radiobølger. Boken tar for seg hvordan artister og radioverter tilpasset hip hops ytelseskultur til radiomediet. I begynnelsen kjøpte artister og DJs sendetid på lokale, lavfrekvente samfunnsstasjoner, og bygde nye fellesskap rundt sine programmer. Etter hvert begynte radiostasjoner eid av New Yorks afroamerikanske elite, som WBLS, motvillig å sende rapmusikk, samtidig som de strebet etter en lyd som var forankret i respektabilitet, urban sofistikering og polering. Parallelt programmerte kommersielle stasjoner som WRKS rapmusikk når det ble tydelig at sjangeren tiltrakk seg et publikum som var verdifullt for annonsørene. Gjennom intime portretter av enkeltstående radioprogrammer og bredere undersøkelser av de juridiske, økonomiske, kulturelle og politiske kreftene som formet lyden av rap-radio, viser Klaess hvordan tidlig rap-radio gir et perspektiv som bidrar til en dypere forståelse av utviklingen av rapmusikken.