"Understanding Traditional Stories" er en fotokopierbar ressurs for lærere som inneholder et variert utvalg av eventyr, fabler og folkeeventyr fra ulike kulturer rundt om i verden. Boken er designet for å hjelpe lærere med å møte kravene i den nasjonale læreplanen fra september 2014, hvor elever på Key Stage 1 skal bli 'veldig kjent med sentrale historier, eventyr og tradisjonelle fortellinger, og kunne gjengi dem samt vurdere deres spesifikke kjennetegn.' Hver tradisjonell fortelling er kombinert med fotokopierbare aktiviteter som fokuserer på utvikling av forståelse og leseferdigheter. Disse aktivitetene forbereder elevene til prøvene i 2. klasse, der de må vise at de ikke bare kan dekode ord og hente informasjon, men også bruke ferdigheter som inferens, deduksjon og uttrykke sine meninger om en tekst. Mange av de foreslåtte oppfølgingsaktivitetene knytter seg til PSHE (Personlig, sosial og helsemessig utdanning) og andre fag som naturfag. Boken inneholder også aktiviteter for muntlig kommunikasjon og lytting, noe som ytterligere styrker elevenes språklige ferdigheter.