Boken "The Sociology of Emotions" gir en grundig oversikt over feltet følelse-sosiologi, med vekt på sosiologiske, feministiske og kulturelle perspektiver. Den er organisert rundt tre hoveddimensjoner: konseptualisering, teori og analyse av følelser. Gjennom denne strukturen tilbyr boken nye innsikter som er spesielt relevante for moderne samfunnsutfordringer som ensomhet, depresjon, selvtillit, forbruk, klasseforskjeller, intimitet og seksualitet. Boken undersøker følelser gjennom språket, og ser på både makro- og mikroperspektiver i forståelsen av følelser i dagens samfunn, samt forskning på følelsesmessig arbeid, offentlige følelser, lidenskapelige og melankolske følelser, maskulinitet og følelser, samt kjærlighet og intimitet. Den diskuterer både positive og negative følelser, som lykke, sinne, frykt og tristhet. Dette verket vil være uunnværlig for forskere og studenter som søker en aktuell og tverrfaglig ressurs, og dekker et bredt spekter av internasjonalt materiale innen følelse-sosiologi.