Denne banebrytende boken utforsker fremveksten av en distinkt australsk kunstskole som først fikk sitt gjennombrudd på 1940-tallet. Den innleder med kunstnerne fra 'Angry Penguins'-bevegelsen, inkludert Arthur Boyd, Albert Tucker, Joy Hester og Sidney Nolan, hvis verk utviste en ny form for surrealismen og ekspresjonismen. Boken viderefører beretningen om det mangfoldige kunstmiljøet på 1970-tallet, med kunstnere som Jan Seberg, Robert Jacks og George Baldessin, før den skifter fokus til moderne kunstnere som Rover Thomas og Judy Watson. Stephen Coppel dokumenterer de viktigste utviklingene innen australsk kunst fra 1940-tallet frem til i dag, og analyserer den betydelige samspillet mellom den australske og britiske kunstscenen. Boken inneholder et omfattende essay som beskriver de sentrale utviklingene i australsk kunst siden 1940-tallet, mottakelsen av australsk kunst i Storbritannia, samt den nylige oppblomstringen av aboriginertrykkekunst. Med 127 verk av 61 kunstnere, gir den også korte biografier av kunstnerne samt individuelle kommentarer til verkene.