Meaningful Differences in the Everyday Experience of Young American Children
Produktbeskrivelse
Boken 'Meaningful Differences in the Everyday Experience of Young American Children' forteller historien om en banebrytende forskningsstudie som avdekket det mye siterte begrepet 'ordgap' mellom barn fra lavinntektsfamilier og deres mer økonomisk privilegerte jevnaldrende. Dette nyskapende forskningsarbeidet har inspirert hundrevis av studier og programmer, inkludert White House’s 'Bridging the Word Gap'-kampanje og 'Too Small to Fail', et fellesinitiativ fra Bill, Hillary, og Chelsea Clinton-stiftelsen. Forfatterne Betty Hart og Todd Risley ønsket å forstå hvorfor barn fra lavinntektsfamilier, til tross for bestrebelser i førskoleprogrammer for å utjevne muligheter, fortsatt ligger et stykke bak sine mer økonomisk favoriserte jevnaldrende flere år senere i skolen. I løpet av prosjektet registrerte de hver måned en hel time med hver samtale mellom foreldre og barn i 42 familier, som ble klassifisert som profesjonelle, arbeiderklasse eller bistandsfamilier. Etter to og et halvt år med koding og analyse av hvert utsagn i 1,318 transkripter, fremkom det klare resultater. Innen barnet fylte tre år, viste dataene betydelige forskjeller i språklig input, og dette har fått omfattende konsekvenser for forståelsen av tidlig barneutvikling og læring.