Denne boken, som er en del av ''AAC''-serien, tar for seg hvordan alternativ og supplerende kommunikasjon (AAC) kan integreres i skolens undervisningsmiljø. Den gir profesjonelle, som tale- og språkpatologer, modeller og strategier for å forbedre læringsutbyttet for barn som bruker AAC i klasserommet. Hovedmålet med boken er å veilede disse fagpersonene i samarbeid med lærere og annet støttepersonell, slik at de kan sikre effektiv språkintervensjon og akademisk suksess for sine elever. Boken henvender seg til både nyutdannede og yrkesaktive fagfolk som arbeider med elever med AAC-behov, med spesiell vekt på å oppnå kjernekompetanser innen språk og literacy som er nødvendige i både akademiske og sosiale sammenhenger. Den tar også for seg utfordringene praktikere møter når de skal jobbe med både AAC-ferdigheter og læreplaninnhold. Leserne vil finne retningslinjer, strategier og verktøy som er nødvendige for å møte studentenes behov, kravene i læreplanen, samt sosiale kontekster og teknologisk støtte i et komplekst skolemiljø. Boken gir leserne mulighet til å bruke den generelle utdanningsplanen som en kontekst for målene sine.