I boken «Burde vi det?» tar Christian Lomsdalen opp essensielle spørsmål som berører læreryrket og møtet med mangfoldet i skolen. Hvordan påvirker vår identitet som lærere vårt arbeid, og hvilken makt har vi faktisk i klasserommet? Lomsdalen inviterer lærerstudenter, praksisstudenter og nyutdannede lærere til å reflektere over viktige aspekter ved sitt yrke, inkludert samspillet med elever, foresatte, kolleger og det pedagogiske systemet. Gjennom et fokus på menneskerettighetene utfordrer boken leseren til å tenke kritisk og etisk, og tar for seg spørsmål som omhandler det lokale skolesystemet og dets forpliktelser. Temaer som gratisprinsippet i utdanning, skolens rolle i sosial utjevning, lekser, karakterer og anmerkninger undersøkes grundig, samtidig som boken berører etiske dilemmaer knyttet til problemstillinger som ufrivillig fravær, vold i skolen og samarbeidet med barnevernet. Med en åpen tilnærming lar Lomsdalen rom for refleksjon, og inviterer leserne til å skape sine egne svar på disse utfordrende spørsmålene.