Reiseopplevelser tilbyr et mangfold av globale destinasjoner, og gir dermed en rekke sensoriske opplevelser. Dette spenner fra kommersialiserte reiseprodukter som badstuer og flytetanker til naturskjønnheter som fjell og villmarksområder. Sensoriske elementer fremstår som et interessant konsept innen turisme, ettersom hver destinasjon gir sine unike sensoriske opplevelser. Denne banebrytende boken undersøker ferier og turisme gjennom sensoriske oppfatninger som kan både tiltrekke og frastøte forbrukerne. Den studerer sensoriske landskap (sensoryscapes) og hvordan disse påvirker turismen på ulike destinasjoner, samt hvordan de kan knyttes til utviklingen av nisjeturisme, og viser hvordan det tradisjonelle massemarkedet innen turisme segmenteres i mindre kategorier. Avslutningsvis reflekteres det over hvordan den økende urbaniseringen har ført til et voksende behov for å finne stille rom, fri fra byens støy og menneskeskapte forstyrrelser, som stille retreater og meditasjonsferier under mørke himler. Flukt har alltid vært en viktig komponent i reiseopplevelsen.