Stress og konflikt er på et høyere nivå enn på flere tiår, og i denne hektiske tiden er det viktigere enn noensinne å ha verktøy for å håndtere de følelsene som oppstår. Samtidig ser vi en økning i antall 'høykonflikt' personer som er opptatt av å skylde på andre og verbalt angripe dem rundt seg. Men ved å bruke en enkel EAR-uttalelse (Empati, Oppmerksomhet, Respekt) kan disse opprørte følelsene og konfliktene ofte bli dempet umiddelbart. Denne metoden, utviklet og raffinert av Bill Eddy over de siste femten årene, har allerede hjulpet hundretusener av både fagpersoner og individer. I sin nyeste bok gir Bill Eddy innblikk i hvordan man kan bruke EAR-uttalelser i ulike opprørte situasjoner, enten det gjelder familiekonflikter, arbeidsplasser, nabokrangler eller andre sammenhenger. En enkel uttalelse som formidler empati, oppmerksomhet og respekt til en sint, trist, mentalt syk eller ellers opprørt person, kan utrette underverker på få minutter. Dette boken er et essensielt verktøy for enhver som ønsker å skape ro og forståelse i krevende situasjoner.