A History of Business in Medieval Europe, 1200–1550
Produktbeskrivelse
Denne boken utfordrer den utbredte oppfatningen om at 'middelaldersk business' er et oksymoron. Forfatterne gir en grundig gjennomgang av hele spekteret av forretningsaktiviteter i middelalderens vestlige Europa, og undersøker hvordan romersk og kristen arv har påvirket de økonomiske og politiske kreftene som formet organiseringen av landbruk, produksjon, bygging, bergverk, transport og markedsføring. Boken dekker også hvordan forretningsfolk reagerte på de ødeleggende pestene, hungersnødene og krigene som rammet Europa mot slutten av middelalderen. De middelalderske forretningsmennenes bemerkelsesverdige evne til å tilpasse seg det fiendtlige miljøet ble beskrevet som 'en høst av motgang', som forberedte grunnen for den økonomiske ekspansjonen på 1500-tallet. To hovedtemaer går igjen i denne boken. For det første stammer drivkraften og retningen for forretningsutviklingen i denne perioden først og fremst fra elitenes krav. For det andre var den varige arven etter middelalderske forretningsmenn mindre deres dyktige tilpasninger av importerte oppfinnelser, og mer deres strålende resultater.