Denne boken er den første omfattende studien av Alan Bush, og gir nye perspektiver på musikk og kommunisme i det tjuende århundre. Alan Bush, en britisk kommunist og komponist av politisk ladede verk, var en nær venn av sovjetiske musikere og fungerte som en 'blitzleder' i den nasjonale musikalske kulturen. Hans radikale visjon for britisk musikk førte til dype refleksjoner over estetikk og kunstneres rett til egne politiske meninger, i tillegg til å påvirke utviklingen av statssponset musikkproduksjon i Øst-Tyskland. I konfrontasjon med tidligere fremstillinger av Bush som en politisk og musikalsk 'annen', tar Joanna Bullivant for seg hans estetiske prosjekt fra dets opprinnelse på 1920-tallet til dets sammenbrudd på 1970-tallet. Boken omfatter også diskusjoner om modernisme, politisk sang, musikkteori, opera og Bushs respons på den sovjetiske musikkkrisen i 1948. Gjennom en omfattende bruk av arkivmateriale, inkludert nylig frigjorte dokumenter fra MI5, gir denne studien nye perspektiver på den 'kulturelle kalde krigen' sett fra individets ståsted.