Boken "Art as Plunder" dykker ned i de eldgamle debattene om kunst som kulturell eiendom. Gjennom historien har krig og konflikt stilt spørsmål ved kunstens plass og eierskap. Hva skjer med kunstverk i krigstid? Hvem har rett til å eie kunst, og i hvilken kontekst bør den være? Er det moralsk forsvarlig å tillate seirende parter å beholde kunstverk fra de beseirede? Disse fundamentale spørsmålene ble reist av Cicero under rettssaken mot den romerske guvernøren Gaius Verres, som ble tiltalt for utpressing. Ciceros taler, som ble publisert, har hatt en langvarig innvirkning på debattene om kunstsamlinger, både på 1700-tallet og i reaksjonene på Napoleons plyndring av kunst. Boken undersøker i detalj tyveriet av kunst i gresk Sicilia, rettssaken mot Verres, romerske kunstsamlere, samt den påvirkningen Ciceros argumenter har hatt på senere praksiser. Den avsluttes med Storbritannias beslutning om å returnere Napoleons stjålne kunst til Italia etter slaget ved Waterloo, samt et epilogu som tar for seg nåtidens trusler mot kunst stjålet fra arkeologiske kontekster.