Å gi alle elever en rettferdig mulighet til å lære (OTL) er en av de mest presserende utfordringene innen utdanning i USA. Denne boken går utover tradisjonelle oppfatninger av OTL, som ofte omfatter tilgang til innhold, ressurser og undervisningsprosesser. Forfatterne redefinerer OTL ved å fokusere på samspillet mellom elever og de ulike elementene i deres læringsmiljø. Ved å trekke på sosio-kulturelle, sosiologiske, psykometriske og juridiske perspektiver, leverer denne boken en historisk kritikk, teoretiske prinsipper og konkrete eksempler fra praksis som kan bidra til å omforme læring, undervisning og vurdering. Boken gir pedagoger, forskere og politiske analytikere som er nye på sosio-kulturelle perspektiver, en engasjerende innføring i nye ideer for å konseptualisere, forbedre og vurdere OTL. Den oppfordrer også de som allerede bruker sosio-kulturelle ressurser, til å fokusere på OTL og vurdering, og fremmer samarbeid mellom medlemmene av utdanningsmiljøet.