Å gi alle studenter en rettferdig mulighet til å lære (OTL) er trolig den mest presserende utfordringen innen amerikansk utdanning. I denne boken går forfatterne utover konvensjonelle oppfatninger av OTL, som ofte defineres som tilgang til innhold, ressurser eller undervisningsprosesser. De omdefinerer OTL ved å se på samspillet mellom elever og elementene i deres læringsmiljø. Med utgangspunkt i sosio-kulturelle, sosiologiske, psykometriske og juridiske perspektiver, tilbyr boken en historisk kritikk, teori og prinsipper, samt konkrete eksempler på praksis der læring, undervisning og vurdering kan omformes for å støtte en rettferdig OTL for alle studenter. Den gir pedagoger, forskere og policyanalytikere som er nye på sosio-kulturelle perspektiver, en engasjerende introduksjon til nye ideer for å konseptualisere, forbedre og vurdere OTL. Videre oppfordrer den de som allerede benytter sosio-kulturelle ressurser til å rette oppmerksomheten mot OTL og vurdering, og fremmer samarbeid blant medlemmer av utdanningsmiljøet.