I løpet av de siste årene har flere skandaler innen næringslivet rystet det internasjonale forretningssamfunnet. Som en konsekvens har mange selskaper investert betydelig tid, penger og ressurser i utviklingen av etikkforvaltningsprogrammer. Imidlertid viser det seg at slike programmer ofte kun fungerer som forsikringer mot selskapsansvar, og de er utformet for å begrense konsekvensene av skandaler når de oppstår. I boken 'Business Ethics as Practice' oppfordrer Mollie Painter-Morland oss til å ta næringslivets etikk på alvor ved å revurdere rollen som etikkforvaltning har innen organisasjoner. Hun redefinerer det typiske syvtrinns etikkforvaltningsprogrammet fra innsiden, og utfordrer leseren til å tenke nytt om hva som er mulig innen hvert aspekt av prosessen. Ved å bruke innsiktene fra filosofer som Aristoteles, Nietzsche, Heidegger og Foucault, samt en rekke moderne organisasjonsteoretikere og sosiologer, skaper hun et rom for utviklingen av en etisk bevisst bedriftskultur.