Hvilke strategiske utfordringer står både nyetablerte selskaper og etablerte virksomheter overfor, og hvilke muligheter skaper disse utfordringene for innovasjon av forretningsmodeller? Denne boken tar for seg de teoretiske grunnlagene og konseptene bak forretningsmodeller, og identifiserer nye forretningsmodeller som kan gi bærekraftige konkurransefortrinn, samtidig som den veileder leserne i hvordan disse kan implementeres. En grundig innledning presenterer nåværende forskning på forretningsmodellinnovasjon, inkludert fremtidige forskningsretninger, og globale forretningscaser brukes gjennom hele boken for å illustrere viktige problemstillinger. Temaene som dekkes inkluderer markedsopprettelse, lederskap, digital teknologiadopsjon, små og mellomstore bedrifter, nyetableringer, bærekraft, samfunnsøkonomisk utvikling og risiko i oppførsel. Boken diskuterer også prinsippene for arkitektur av økonomiske systemer, statens rolle i utforming av forretningsmodeller, og hvordan organisasjonsstrukturer må tilpasse seg i konteksten av innovasjon av forretningsmodeller.