Boken 'Case Study Research: Principles and Practices' gir en grundig innføring i casestudien som forskningsmetode, sammen med spesifikke verktøy for effektiv anvendelse. Disse verktøyene er relevante innenfor en rekke fagområder, inkludert antropologi, forretningsdrift og ledelse, kommunikasjon, økonomi, utdanning, medisin, statsvitenskap, psykologi, sosialt arbeid og sosiologi. Boken tar for seg en rekke temaer, som en oversikt over ulike tilnærminger til casestudier, en metodisk definisjon av hva en 'casestudie' er, strategier for utvalg av case, inkludert tilfeldig sampling og andre algoritmiske metoder, både kvantitative og kvalitative analyser av casestudier, samt utfordringer knyttet til intern og ekstern validitet. Den andre utgaven av dette sentrale læremiddelet er utformet med tanke på lesere som er nye innen emnet, og har blitt grundig revidert og oppdatert. Den inkluderer nylige forskningsresultater, en rekke oppdaterte studier og omfattende presentasjonsmateriell for undervisning.