Denne boken tar sikte på å øke vår forståelse av hvor moderne de klassiske kulturene er, samtidig som den utforsker filmens gjeld til det antikke Hellas og Roma. Gjennom dens sider undersøkes filmatiske perspektiver på de antikke verbale og visuelle kunstene, samt det som ofte omtales som pre-kino, som Sergei Eisenstein har omtalt som 'cinematism'. Denne tilnærmingen viser hvordan malerier, statuer og litteratur har forutsett moderne visuelle teknologier. Bevegelsen av kropper avbildet i statiske kunstverk og livaktigheten i episke ekfraser peker mot moderne måter å fortelle historier på. Boken diskuterer også hvordan Platon's Cave Allegory og Zenons pilparadoks har blitt knyttet til filmvisning og projeksjon siden filmens tidligste dager. I tillegg demonstrerer den den omfattende innflytelsen fra antikken på en tid preget av bevegelige bilder, med eksempler som oppsetninger av Odyssevs' pil som treffer tolv aksler og fremstillinger av det gyldne skinn. Kapitlene gir tolkninger av en rekke europeiske og amerikanske stille- og lydfilmer, samt enkelte TV-produksjoner og digitale videoer.