Hvordan kan forskere studere magi uten å ødelegge dens mysterium? I dette samarbeidsprosjektet som involverer dramatikeren Poppy Corbett, poeten Anna Kisby Compton og historikeren William G. Pooley, presenteres tretten verktøy for kreativt og akademisk forskningsarbeid om magi. Boken er illustrert med casestudier fra Frankrike (1790–1940) og inneholder eksempler fra kreative produksjoner. Verktøyene inkluderer: skrive for å oppdage; låne former; bruke hele siden; leke med fotnoter; slette kildene; skrive kort; samle fragmenter; gjenoppleve; improvisere; bruke dialog; endre perspektiv; lage metoder av metaforer; og bruke rekvisitter. Disse verktøyene tilbyr alternative tilnærminger for å 'avfortelle' de dominerende narrativene som former stereotypiene om 'heksen', og som framstiller tro på hekseri som uvitende og utdatert. Å skrive på en annen måte antyder nye måter å tenke og føle på, og lar oss forbli med magien i stedet for å forklare den bort. Elementet inneholder også praktiske kreative øvelser å prøve ut, samt forskningsmateriell fra franske avisartikler og rettskilder.