Critical English Medium Instruction in Higher Education
Produktbeskrivelse
Engelsk medierte instruksjoner (EMI) er et voksende felt av interesse for både forskere og praktikere. Likevel har de sosiokulturelle og politiske implikasjonene knyttet til dette emnet vært lite belyst. Boken "Critical English Medium Instruction in Higher Education" tar tak i dette ved å plassere EMI innenfor bredere sosiopolitiske kontekster som omhandler kunnskap og språk. Den introduserer begrepet 'Kritisk EMI' og samler anvendte lingvister for å se på EMI innen høyere utdanning fra kritiske sosiokulturelle perspektiver. Kritikalitet bli definert som en tilnærming for å adressere spørsmål knyttet til ideologi, politikk, identitet, sosial rettferdighet og engelsk språkets politikk. Kapitlene i boken undersøker bekymringer relatert til Kritisk EMI i varierte settinger over fem kontinenter, og gir verdifulle innsikter for teori, forskning, politikk og praksis innen EMI. I tillegg stiller boken spørsmål ved den neokoloniale spredningen og dominansen av engelsk gjennom EMI. Med sitt kall for en eksplisitt og inkluderende EMI-praksis, er dette en uunnværlig lesning for forskere innen anvendt lingvistikk.