I over et kvarter har debatten rundt utdanningsreformer vært preget av to motstridende synspunkter: de som støtter en 'progresiv' barnesentrert tilnærming, og de som ønsker en retur til en mer strukturert, lærerledet læreplan som vektlegger grunnleggende kunnskap og ferdigheter. Vygotskys sosial-konstruktivistiske teori tilbyr en alternativ løsning ved å fremheve co-konstruksjon av kunnskap blant både mer og mindre modne deltakere som engasjerer seg i felles aktiviteter, der semiotisk mediering fungerer som det primære verktøyet som de mindre erfarne kan benytte for å finne løsninger på hverdagens utfordringer, med ressurser tilgjengelig i samfunnet. Boken inneholder også illustrative eksempler fra klasseromsstudier samt en komparativ analyse av teoriene og komplementære utviklinger i verkene til Vygotsky og språkforskeren M. A. K. Halliday. Dette unike verket vil være til stor nytte for alle innen utdanningsfeltet, så vel som for sosiolingvister.