Universitetskurs om dinosaurer gir en betydningsfull plattform for utvikling av ferdigheter som går utover bare kunnskap om de terrestriske mesozoiske reptilene. En brennende interesse for dinosaurer, når den rettes riktig, kan vekke nysgjerrighet for vitenskap og bli brukt til å utvikle kritiske tenkeferdigheter. Undersøkelsen av dinosaurpaleontologi kan fremme kompetanse i informasjonanalyse, oppfatning av feilaktige argumenter, gjenkjennelse av overtalelsesteknikker og anvendelse av disiplinerte tankemønstre. Denne teksten presenterer tre metoder for å utvikle kritisk tenkning. Den første metoden bruker dinosaurpaleontologi for å illustrere logiske feilslutninger og mangelfulle argumenter. Den andre metoden innebærer evaluering av primærlitteratur om dinosaurer som studenter av forskjellige fagfelt kan benytte seg av. Det siste eksemplet handler om kritikk av dokumentarer om dinosaurer, med fokus på fremstillingen av dinosaurer og kløften mellom vitenskapelig fakta og historiefortellingsteknikker. Studentene fortjener mer enn bare fakta om dinosaurer; foreleserne bør legge til rette for utvikling av et sett med ferdigheter som ruste studentene for fremtiden.