Boken «Educating English Language Learners» gir en grundig gjennomgang av vitenskapelig forskning om læringsutbyttet for elever med begrenset eller ingen engelskferdigheter i amerikanske skoler. Den tar for seg forskning på elever fra barnehage til 12. klasse. Hovedkapitlene i boken fokuserer på disse elevenes tilegnelse av muntlige språkkunnskaper i engelsk, utviklingen deres av lese- og skriveferdigheter, undervisningsutfordringer knyttet til literacy, samt prestasjoner innen fagområder som matematikk, naturfag og lesing. Gjennomgangene og analysene av forskningen er relativt tekniske, med vekt på forskningskvalitet, designkarakteristikker og statistiske analyser. Boken inneholder også en rekke oppsummeringstabeller som gir detaljer om hver studie, inkludert komplette referanser, kjennetegn ved studentene i forskningen, vurderingsverktøy og prosedyrer, samt resultater. Et avsluttende kapittel oppsummerer de viktigste problemstillingene som er blitt diskutert og gir anbefalinger om spesifikke områder som krever ytterligere forskning.