Den fjerde utgaven av denne læreboken gir en grundig kronologisk fremstilling av førstespråklig tilegnelse, og viser hvordan små barn lærer språk gjennom samtaler med voksne. Boken bygger på dagboknotater og eksperimentelle studier fra ledende forskere innen feltet for å dokumentere de ulike stadiene og aspektene ved barnas språkutvikling. Kapitlene beskriver hvordan spedbarn og småbarn går fra å fokusere på ansiktene til voksne, til å følge blikk og håndbevegelser, til sine første forsøk på kommunikasjon via blikk og gester, før de begynner å bruke ord og setningskonstruksjoner. Den dekker omfattende de grunnleggende områdene innen språk – fonetikk og fonologi, leksikon, grammatikk og setningsstruktur, samt betydning – i tillegg til hvordan barn tilegner seg samtalestruktur og kommunikative ferdigheter. Denne utgaven inneholder også nye seksjoner om hvordan barn bygger 'felles grunnlag' med voksne og andre barn, individuelle forskjeller i språkutviklingen, samt hvordan de samarbeider.