Hva er en fokusgruppe, og hva er bruken av dem? Når er det hensiktsmessig å anvende dem, og når bør man unngå dem? 'Focus Groups for the Social Science Researcher' gir en omfattende, trinn-for-trinn veiledning til hvordan man kan gjennomføre fokusgrupper, enten som en selvstendig metode eller i kombinasjon med andre kvalitative eller kvantitative metoder. Boken anerkjenner de utfordringene som fokusgrupper ofte står overfor og gir nyttige tips for å overvinne disse. Den fremhever tre unike, sammenkoblede egenskaper ved fokusgrupper. For det første har de en sosial form, noe som gjør at interaksjonen mellom deltakerne er sentral. For det andre fremkommer dataene organisk gjennom samtale, og de har en emisk karakter, noe som gir dypere innsikt. Til slutt genererer fokusgrupper data på tre ulike analyse nivåer: individnivå, gruppenivå og interaksjonsnivå. Boken bygger på disse tre karakteristikkene for å forklare når fokusgrupper kan være spesielt nyttige i ulike forskningsdesign. Dette er en essensiell tekst for studenter og forskere som søker en kortfattet og tilgjengelig introduksjon til denne viktige metoden for datainnsamling.