Boken 'French Organ Music in the Reign of Louis XIV' tar for seg det franske orgelmusikkens rike repertoar i en fascinerende analyse av sjangere fra Ludvig XIVs styre. David Ponsford byr på et nytt perspektiv ved å studere musikken som ble fremført på de fargerike, men enhetlige franske orglene. Disse instrumentene hadde så klare designretningslinjer at titlene på musikkstykkene – som var delene av orgelmesser, Magnificat og suiter – indikerte hvilke registre som skulle brukes: plein jeu, fugue, duo, récit, trio, fond d'orgue og grand jeu. Analysen av spesifikke verk fra publiserte 'livres d'orgue' og betydningsfulle manuskriptsamlinger er organisert kronologisk, noe som gir leseren mulighet til å følge hvordan italienske og franske musikktradisjoner, både hellige og sekulære, har påvirket hverandre. Gjennom denne studien blir utviklingen av komposisjonsstiler belyst, hvor hver komponist er verkenes kreasjonsformidler, innovator eller kritiker av sine forgjengere. Boken tar for seg kjente komponister som Louis Couperin, François Couperin, Raison, Clérambault og Marchand, og gir leseren en dypere forståelse for utførelsespraksiser som 'notes inégales', fingering og ornamentikk, samt den franske musikkens innflytelse på det musikalske landskapet.