Denne boken gir en grundig historisk oversikt over den spektrale musikken, som sammen med minimalisme regnes som en av de to mest innflytelsesrike komposisjonsbevegelsene de siste femti årene. Den kartlegger utviklingen av spektral musikk i Frankrike fra 1972 til 1982 og viser hvordan innovasjonene innen spektral musikk kombinerte eksisterende teknikker fra etterkrigsmusikken med bruk av informasjonsteknologi. Den første delen fokuserer på Gérard Grisey, som kreativt utviklet teknikker fra komponistene Messiaen, Xenakis, Ligeti, Stockhausen og Boulez, og skapte en distinkt musikalsk stil basert på grupper av lyder som muterer over tid. Den andre delen belyser hvordan en bredere generasjon unge komponister, samlet i det parisiske kollektivet L'Itinéraire, utviklet en felles visjon om musikk som omfavnet revolusjonerende fremskritt innen psykoakustikk og datalydsyntese. Knyttet til institusjonelle og politiske utviklinger i Frankrike, fremstår spektral musikk som både inventiv og nyskapende.